Az Aktív Szakszervezet elnökének blogja

Az Aktív Szakszervezet elnökének nyilvános blogbejegyzései munkavállalói, érdekvédelmi témákban

Külső feed

Nincs megjeleníthető elem

Hirdetés

Friss topikok

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Linkblog

A szakszervezet és a munkavállalók közötti kommunikáció

2009.05.18. 21:28 Mónus Csaba

A Munka Törvénykönyve 24.$ (1) bekezdése szerint a munkáltató köteles biztosítani annak lehetőségét, hogy a szakszervezet az általa szükségesnek tartott információkat, felhívásokat, valamint a tevékenységével kapcsolatos adatokat a munkáltatónál szokásos, vagy más megfelelő módon közzétegye.

Könnyen belátható, hogy ez a rendelkezés azért fontos, mert egy szakszervezet ugyan a munkáltatótól független, partner szervezet, tevékenységét elsősorban a munkáltató alkalmazásában álló munkavállalók érdekében fejti ki. Ehhez a tevékenységhez nélkülözhetetlen a kölcsönös kommunikáció nem csupán a szakszervezet és tagjai között, hanem a szakszervezet és a munkáltatónál alkalmazásban álló valamennyi munkavállaló között.

Miben áll ez a kommunikáció?
A szakszervezet csak akkor működhet hitelesen, akkor képviselheti a munkavállalók valóságos érdekeit, ha azokkal kapcsolatban naprakész és pontos információkkal rendelkezik. Nyilván minden érdekvédelmi szervezet megfogalmaz általános érdekeket (pl. bérek emelése, munkafeltételek biztosítása), ezeknél azonban pontosabban, konkrétabban megfogalmazott célokra van szükség.
A szakszervezet tájékoztatási feladatot is ellát a munkavállalók irányába. Fent hivatkozott jogszabály szerint információkat, felhívásokat, valamint a tevékenységével kapcsolatos adatokat juttathat el a munkavállalókhoz. Ezek a tájékoztatások gyakran nem azonosak a munkáltató érdekeivel, ez azonban nem adhat alapot arra, hogy a munkaadó korlátozza a szakszervezetek és a munkavállalók közötti kommunikációt. Ez ugyanis a szólás szabadságának megsértését is jelenti.

Az Aktív Szakszervezet három éve kezdte meg tevékenységét. Kialakította programját, konkrét célokat tűzött ki, a munkavállalókkal való kapcsolatban azonban erősen korlátozott lehetőségekkel rendelkezik. Sajnos Magyarországon a munkaadók sokszor úgy tekintenek a szakszervezetekre, mint egy ellenfélre, akit ugyan kénytelenek elviselni, működését azonban igyekeznek a lehető legjobban korlátozni. Mintha az érdekvédelmi szervezetek azért akarnának a munkavállalókkal kapcsolatba lépni, hogy lázítsanak a munkaadókkal szemben. Ez véleményem szerint olyan, mintha egy cég minden üzleti partnerben konkurenciát látna, amely a piaci részesedésre veszélyt jelent. Amennyiben reális veszély áll fenn, hogy a szakszervezet tevékenysége sértheti a munkáltató jogos gazdasági érdekeit, rendelkezésre állnak olyan eszközök, melyeken keresztül szabályozni lehet a kommunikációs megnyilvánulásokat (etikai kódex, kollektív szerződés, stb.)

Úgy gondolom, egy munkáltatónak a rendelkezésére álló valamennyi kommunikációs csatornát biztosítania kell a szakszervezetek részére, melyeken keresztül kapcsolatba léphet a munkavállalókkal. Mik ezek a csatornák?

Faliújság
Plakátszerű felhívások közzétételére alkalmas, elsősorban a figyelemfelkeltést szolgálja. A tájékoztatók kihelyezését akkor is biztosítani kellene, ha a szakszervezet nem tudja kihelyezni a plakátokat. Ebben az esetben a munkahelyre küldött lapok kihelyezéséért a munkahelyi vezető lenne felelős.

Munkahelyi újság
Gyakran a dolgozók lapjának nevezett sajtótermékek nem a dolgozókról szólnak, hanem a munkáltató által alkotott képet próbálják tudatosítani az olvasókban. Rendeltetésszerűen valóságos fórumot kellene biztosítani a lapokban, melyben a szakszervezetek hanga is megjelenik.

Internet, intranet
Ezek a legkorszerűbb csatornákat jelentik, melyeken keresztül a leggyorsabban, legolcsóbban lehet a szükséges felhívásokat közzétenni.

Közvetlen elérés (direkt marketing)
Az eddigi lehetőségek általánosságban biztosítják a munkavállalók felé történő tájékoztatást. Szükség lehet azonban (különösen nagy létszámú munkáltatóknál) arra, hogy bizonyos üzenetek szegmentáltan jussanak el a dolgozókhoz, pl. csak meghatározott munkakörben vagy földrajzi területen dolgozókhoz. Ehhez az állami szervek biztosítják azt az adatbázist, mely a célszemélyek elérhetőségével kapcsolatos adatokat tartalmazzák. Ezeket a munkaadóknak is rendelkezésre kellene bocsátania, természetesen az adatvédelmi szabályok betartásával, pl. az adatok – felhasználást követő – megsemmisítésével.

Az Aktív Szakszervezet feladata a közeljövőre, hogy áttörést érjen el ezeken a kommunikációs csatornákon. A magunk részéről határozottan vállaljuk, hogy nem használjuk a csatornákat ellenséges szándékkal, azonban kinyilvánítjuk, hogy működésünk alapvető feltétele, hogy kommunikálni tudjunk a munkavállalókkal. Ennek akadályoztatása alapvető emberi, munkavállalói jogokat veszélyeztet.

Szólj hozzá!

Címkék: munka kommunikáció szakszervezet munkavállaló munkaadó érdekvédelem

A bejegyzés trackback címe:

https://aktivszakszervezet.blog.hu/api/trackback/id/tr921130356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása